Budowa chemiczna organizmów
I. Budowa chemiczna organizmów.
1. Zagadnienia ogólne. Uczeń:
- przedstawia skład chemiczny organizmów, z podziałem na związki organiczne i nieorganiczne; 2
- wymienia pierwiastki biogenne (C, H, O, N, P, S) i omawia ich znaczenie; wyróżnia makro- i mikroelementy i omawia znaczenie makroelementów i wybranych mikroelementów (Mg, Ca, Fe, Na, K, I);
- przedstawia rodzaje wiązań i oddziaływań chemicznych występujące w cząsteczkach biologicznych i ich rolę;
- wyjaśnia znaczenie wody dla organizmów, opierając się na jej właściwościach fizyczno-chemicznych;
- na podstawie wzorów strukturalnych i półstrukturalnych ustala przynależność danego związku organicznego o znaczeniu biologicznym do określonej grupy związków.
2. Węglowodany. Uczeń:
- przedstawia budowę i podaje właściwości węglowodanów; rozróżnia monosacharydy (triozy, pentozy i heksozy), disacharydy i polisacharydy;
- przedstawia znaczenie wybranych węglowodanów (glukoza, fruktoza, galaktoza, ryboza, deoksyryboza, sacharoza, laktoza, maltoza, skrobia, glikogen, celuloza) dla organizmów.
3. Lipidy. Uczeń:
- przedstawia budowę i znaczenie tłuszczów w organizmach;
- rozróżnia lipidy (fosfolipidy, glikolipidy, woski i steroidy, w tym cholesterol), podaje ich właściwości i omawia znaczenie.
4. Białka. Uczeń:
- opisuje budowę aminokwasów (wzór ogólny, grupy funkcyjne);
- przedstawia za pomocą rysunku powstawanie wiązania peptydowego;
- wyróżnia peptydy (oligopeptydy, polipeptydy), białka proste i białka złożone;
- przedstawia biologiczną rolę białek;
- opisuje strukturę 1-, 2-, 3- i 4-rzędową białek;
- charakteryzuje wybrane grupy białek (albuminy, globuliny, histony, metaloproteiny);
- określa właściwości fizyczne białek, w tym zjawiska: koagulacji i denaturacji.