Genetyka i biotechnologia
VI. Genetyka i biotechnologia.
1. Kwasy nukleinowe. Uczeń:
- przedstawia budowę nukleotydów;
- przedstawia strukturę podwójnej helisy i określa rolę wiązań wodorowych w jej utrzymaniu;
- wykazuje rolę podwójnej helisy w replikacji DNA oraz określa polimerazę DNA jako enzym odpowiedzialny za replikację; uzasadnia znaczenie sposobu syntezy DNA (replikacji semikonserwatywnej) dla dziedziczenia informacji;
- opisuje i porównuje strukturę i funkcję cząsteczek DNA i RNA;
- przedstawia podstawowe rodzaje RNA występujące w komórce (mRNA, rRNA i tRNA) oraz określa ich rolę.
2. Cykl komórkowy. Uczeń:
- przedstawia organizację DNA w genomie (helisa, nukleosom, chromatyda, chromosom);
- opisuje cykl komórkowy, wymienia etap, w którym zachodzi replikacja DNA, uzasadnia konieczność podwojenia ilości DNA przed podziałem komórki;
- opisuje budowę chromosomu (metafazowego), podaje podstawowe cechy kariotypu organizmu diploidalnego;
- podaje różnicę między podziałem mitotycznym a mejotycznym i wyjaśnia biologiczne znaczenie obu typów podziału;
- analizuje nowotwory jako efekt mutacji zaburzających regulację cyklu komórkowego.
3. Informacja genetyczna i jej ekspresja. Uczeń:
- wyjaśnia sposób kodowania porządku aminokwasów w białku za pomocą kolejności nukleotydów w DNA, posługuje się tabelą kodu genetycznego;
- przedstawia poszczególne etapy prowadzące od DNA do białka (transkrypcja, translacja), uwzględniając rolę poszczególnych typów RNA oraz rybosomów;
- przedstawia proces potranskrypcyjnej obróbki RNA u organizmów eukariotycznych;
- przedstawia potranslacyjne modyfikacje białek (fosforylacja, glikozylacja);
- porównuje strukturę genomu prokariotycznego i eukariotycznego.
4. Regulacja działania genów. Uczeń:
- przedstawia teorię operonu;
- wyjaśnia, na czym polega kontrola negatywna i pozytywna w operonie;
- przedstawia sposoby regulacji działania genów u organizmów eukariotycznych.
5. Genetyka mendlowska. Uczeń:
- wyjaśnia i stosuje podstawowe pojęcia genetyki klasycznej (allel, allel dominujący, allel recesywny, locus, homozygota, heterozygota, genotyp, fenotyp);
- przedstawia i stosuje prawa Mendla;
- zapisuje i analizuje krzyżówki jednogenowe i dwugenowe (z dominacją zupełną i niezupełną oraz allelami wielokrotnymi, posługując się szachownicą Punnetta) oraz określa prawdopodobieństwo wystąpienia poszczególnych genotypów i fenotypów w pokoleniach potomnych;
- opisuje sprzężenia genów (w tym sprzężenia z płcią) i przedstawia sposoby ich mapo wania na chromosomie;
- przedstawia sposób dziedziczenia płci u człowieka, analizuje drzewa rodowe, w tym dotyczące występowania chorób genetycznych człowieka;
- podaje przykłady cech (nieciągłych) dziedziczących się zgodnie z prawami Mendla.
6. Zmienność genetyczna. Uczeń:
- określa źródła zmienności genetycznej (mutacje, rekombinacja);
- przedstawia związek między rodzajem zmienności cechy (zmienność nieciągła lub ciągła) a sposobem determinacji genetycznej (jedno locus lub wiele genów);
- przedstawia zjawisko plejotropii;
- podaje przykłady zachodzenia rekombinacji genetycznej (mejoza);
- rozróżnia mutacje genowe: punktowe, delecje i insercje i określa ich możliwe skutki;
- definiuje mutacje chromosomowe i określa ich możliwe skutki.
7. Choroby genetyczne. Uczeń:
- podaje przykłady chorób genetycznych człowieka wywołanych przez mutacjegenowe (mukowiscydoza, fenyloketonuria, hemofilia, ślepota na barwy, choroba Huntingtona);
- podaje przykłady chorób genetycznych wywoływanych przez mutacje chromosomowe i określa te mutacje (zespoły Downa, Turnera i Klinefeltera).
8. Biotechnologia molekularna, inżynieria genetyczna i medycyna molekularna. Uczeń:
- przedstawia najważniejsze typy enzymów stosowanych w inżynierii genetycznej (enzymy restrykcyjne, ligazy, polimerazy DNA);
- przedstawia istotę procedur inżynierii genetycznej (izolacji i wprowadzania obcego genu do organizmu);
- przedstawia zasadę metody PCR (łańcuchowej reakcji polimerazy) i jej zastosowanie;
- przedstawia sposoby oraz cele otrzymywania transgenicznych bakterii, roślin i zwierząt;
- przedstawia procedury i cele doświadczalnego klonowania organizmów, w tym ssaków;
- przedstawia sposoby i cele otrzymywania komórek macierzystych;
- przedstawia różnorodne zastosowania metod genetycznych, m.in. w kryminalistyce i sądownictwie, diagnostyce medycznej i badaniach ewolucyjnych;
- dyskutuje problemy etyczne związane z rozwojem inżynierii genetycznej i biotechnologii, w tym przedstawia kontrowersje towarzyszące badaniom nad klonowa niem terapeutycznym człowieka i formułuje własną opinię na ten temat;
- przedstawia perspektywy zastosowania terapii genowej;
- przedstawia projekt poznania genomu ludzkiego i jego konsekwencje dla medycyny, zdrowia, ubezpieczeń zdrowotnych.