Podstawa programowa dla języka obcego nowożytnego zakłada osiągnięcie w III etapie edukacji niniejszych celów ogólnych:

I.  Znajomość środków językowych.

Uczeń posługuje się podstawowym zasobem środków językowych (leksykalnych, gramatycznych, ortograficznych oraz fonetycznych), umożliwiającym realizację pozostałych wymagań ogólnych w zakresie tematów wskazanych w wymaganiach szczegółowych.

II. Rozumienie wypowiedzi.

Uczeń rozumie proste, krótkie wypowiedzi ustne artykułowane wyraźnie, w standardowej odmianie języka, a także proste wypowiedzi pisemne, w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych.

III. Tworzenie wypowiedzi.

Uczeń samodzielnie formułuje krótkie, proste i zrozumiałe wypowiedzi ustne i pisemne, w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych.

IV. Reagowanie na wypowiedzi.

Uczeń uczestniczy w rozmowie i w typowych sytuacjach reaguje w sposób zrozumiały, adekwatnie do sytuacji komunikacyjnej, ustnie lub w formie prostego tekstu, w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych.

V. Przetwarzanie wypowiedzi.

Uczeń zmienia formę przekazu ustnego lub pisemnego w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych.

Należy pamiętać że podstawa programowa, w ujęciu szczegółowym poniżej, jest zbliżona na obu poziomach. Zasadniczą jednak róznicą jest moment startu zdobywania umiejętności językowych. Dlatego egzamin gimnazjalny jest podzielony na dwie częsci w tym bloku - podstawowy i rozszerzony, dla każdego z nich przewidziano  po 60 min.

Treści nauczania – wymagania szczegółowe, czyli umiejętności jakie uczeń powinien posiadać kończąc edukację na III etapie:

1. Uczeń posługuje się podstawowym zasobem środków językowych (leksykalnych, gramatycznych, ortograficznych oraz fonetycznych), umożliwiającym realizację pozostałych wymagań ogólnych w zakresie następujących tematów:

  1. człowiek (np. dane personalne, wygląd zewnętrzny, cechy charakteru, uczucia i emocje, zainteresowania);
  2. dom (np. miejsce zamieszkania, opis domu, pomieszczeń domu i ich wyposażenia);
  3. szkoła (np. przedmioty nauczania, życie szkoły);
  4. praca (np. popularne zawody i związane z nimi czynności, miejsce pracy);
  5. życie rodzinne i towarzyskie (np. okresy życia, członkowie rodziny, koledzy, przyjaciele, czynności życia codziennego, formy spędzania czasu wolnego, święta i uroczystości, styl życia, konflikty i problemy);
  6. żywienie (np. artykuły spożywcze, posiłki i ich przygotowywanie, lokale gastronomiczne);
  7. zakupy i usługi (np. rodzaje sklepów, towary, sprzedawanie i kupowanie, korzy s ta nie z usług, reklama);
  8. podróżowanie i turystyka (np. środki transportu, orientacja w terenie, hotel, informacja turystyczna, wycieczki, zwiedzanie);
  9. kultura (np. dziedziny kultury, twórcy i ich dzieła, uczestnictwo w kulturze, media);
  10. sport (np. dyscypliny sportu, sprzęt sportowy, imprezy sportowe, sport wy czy nowy);
  11. zdrowie (np. higieniczny tryb życia, samopoczucie, choroby, ich objawy i leczenie, uzależnienia);
  12. nauka i technika (np. odkrycia naukowe, wynalazki, obsługa i korzystanie z podstawowych urządzeń technicznych, technologie informacyjno-komunikacyjne);
  13. świat przyrody (np. pogoda, rośliny i zwierzęta, krajobraz, zagrożenie i ochrona środowiska naturalnego, klęski żywiołowe);
  14. życie społeczne (np. konflikty i problemy społeczne, przestępczość);
  15. elementy wiedzy o krajach obszaru nauczanego języka oraz o kraju ojczystym, z uwzględnieniem kontekstu między kulturowego oraz tematyki integracji europejskiej.

2. Uczeń rozumie ze słuchu proste, krótkie, typowe wypowiedzi (np. instrukcje, komunikaty, ogłoszenia, rozmowy) artykułowane wyraźnie, w standardowej odmianie języka:

  1. reaguje na polecenia;
  2. określa główną myśl tekstu;
  3. znajduje w tekście określone informacje;
  4. określa intencję nadawcy/autora tekstu;
  5. określa kontekst wypowiedzi (np. czas, miejsce, sytuację, uczestników);
  6. rozróżnia formalny i nieformalny styl wypowiedzi.

3. Uczeń rozumie proste wypowiedzi pisemne (np. napisy informacyjne, listy, broszury, ulotki reklamowe, jadłospisy, ogłoszenia, rozkłady jazdy, instrukcje obsługi, proste artykuły prasowe i teksty narracyjne):

  1. określa główną myśl tekstu;
  2. określa główną myśl poszczególnych części tekstu;
  3. znajduje w tekście określone informacje;
  4. określa intencje nadawcy/autora tekstu;
  5. określa kontekst wypowiedzi (np. nadawcę, odbiorcę, formę tekstu);
  6. rozpoznaje związki pomiędzy poszczególnymi częściami tekstu;
  7. rozróżnia formalny i nieformalny styl wypowiedzi.

4. Uczeń tworzy krótkie, proste i zrozumiałe wypowiedzi ustne:

  1. opisuje ludzi, przedmioty, miejsca, zjawiska i czynności;
  2. opowiada o wydarzeniach życia codziennego;
  3. przedstawia fakty z przeszłości i teraźniejszości;
  4. relacjonuje wydarzenia z przeszłości;
  5. wyraża i uzasadnia swoje opinie, poglądy i uczucia;
  6. przedstawia opinie innych osób;
  7. przedstawia intencje, marzenia, nadzieje i plany na przyszłość;
  8. opisuje doświadczenia swoje i innych osób;
  9. stosuje formalny lub nieformalny styl wypowiedzi w zależności od sytuacji.

5. Uczeń tworzy krótkie, proste i zrozumiałe wypowiedzi pisemne (np. notatka, ogłoszenie, zaproszenie, pozdrowienia, życzenia, wiadomość, ankieta, pocztówka, e-mail, opis, krótki list prywatny):

  1. opisuje ludzi, przedmioty, miejsca, zjawiska i czynności;
  2. opisuje wydarzenia życia codziennego;
  3. przedstawia fakty z przeszłości i teraźniejszości;
  4. relacjonuje wydarzenia z przeszłości;
  5. wyraża i uzasadnia swoje poglądy, uczucia;
  6. przedstawia opinie innych osób;
  7. opisuje intencje, marzenia, nadzieje i plany na przyszłość;
  8. opisuje doświadczenia swoje i innych osób;
  9. stosuje formalny lub nieformalny styl wypowiedzi w zależności od sytuacji.

6. Uczeń reaguje ustnie w sposób zrozumiały w typowych sytuacjach:

  1. nawiązuje kontakty towarzyskie (np. przedstawia siebie i inne osoby, wita się i żegna, udziela podstawowych informacji na swój temat i pyta o dane rozmów cy i innych osób);
  2. rozpoczyna, prowadzi i kończy rozmowę;
  3. stosuje formy grzecznościowe;
  4. uzyskuje i przekazuje informacje i wyjaśnienia;
  5. prowadzi proste negocjacje w typowych sytuacjach życia codziennego (np. wymiana zakupionego towaru);
  6. proponuje, przyjmuje i odrzuca propozycje i sugestie; wyraża swoje opinie, intencje, preferencje i życzenia, pyta o opinie, preferencje i życzenia innych, zgadza się, sprzeciwia się;
  7. prosi o pozwolenie, udziela i odmawia pozwolenia;
  8. wyraża swoje emocje (np. radość, niezadowolenie, zdziwienie);
  9. wyraża swoje emocje (np. radość, niezadowolenie, zdziwienie);
  10. prosi o radę i udziela rady;
  11. wyraża prośby i podziękowania oraz zgodę lub odmowę wykonania prośby;
  12. wyraża skargę, przeprasza, przyjmuje przeprosiny;
  13. prosi o powtórzenie bądź wyjaśnienie (sprecyzowanie) tego, co powiedział rozmówca.

7. Uczeń reaguje w formie prostego tekstu pisanego (np. e-mail, wiadomość, pocztówka, krótki list prywatny) w typowych sytuacjach:

  1. nawiązuje kontakty towarzyskie (np. przedstawia siebie i inne osoby, udziela podstawowych informacji na swój temat i pyta o dane rozmówcy i innych osób);
  2. uzyskuje i przekazuje informacje i wyjaśnienia (np. wypełnia formularz);
  3. prowadzi proste negocjacje w typowych sytuacjach życia codziennego (np. uzgadnianie formy spędzania czasu);
  4. proponuje, przyjmuje i odrzuca propozycje i sugestie;
  5. prosi o pozwolenie, udziela i odmawia pozwolenia;
  6. wyraża swoje opinie, intencje, preferencje i życzenia, pyta o opinie, preferencje i życzenia innych, zgadza się, sprzeciwia się;
  7. wyraża swoje emocje (np. radość, niezadowolenie, zdziwienie);
  8. prosi o radę i udziela rady;
  9. wyraża prośby i podziękowania oraz zgodę lub odmowę wykonania prośby;
  10. wyraża skargę, przeprasza, przyjmuje przeprosiny.

8. Uczeń przetwarza tekst ustnie lub pisemnie:

  1. przekazuje w języku obcym informacje zawarte w materiałach wizualnych (np. wykresach, ma pach, symbolach, piktogramach), audio-wizualnych (np. filmach, reklamach) oraz tekstach obcojęzycznych;
  2. przekazuje w języku polskim główne myśli lub wybrane informacje z tekstu w języku obcym;
  3. przekazuje w języku obcym informacje sformułowane w języku polskim.

9. Uczeń dokonuje samooceny

(np. przy użyciu portfolio językowego) i wykorzystuje techniki samodzielnej pracy nad językiem (np. korzystanie ze słownika, poprawianie błędów, prowadzenie notatek, zapamiętywanie nowych wyrazów, korzystanie z tekstów kultury w języku obcym).

10. Uczeń współdziała w grupie, np. w lekcyjnych i pozalekcyjnych językowych pracach projektowych.
11. Uczeń korzysta ze źródeł informacji w języku obcym (np. z encyklopedii, mediów, instrukcji obsługi) również za pomocą technologii informacyjno-komunikacyjnych.
12. Uczeń stosuje strategie komunikacyjne

(np. domyślanie się znaczenia wyrazów z kontekstu, rozumienie tekstu zawierającego nieznane słowa i zwroty) i strategie kompensacyjne (np. zastąpienie innym wyrazem, opis, środki niewerbalne) w przypadku, gdy nie zna lub nie pamięta wyrazu.

13. Uczeń posiada świadomość językową (np. podobieństw i różnic między językami).