WOS - zakres rozszerzony
PODSTAWA PROGRAMOWA PRZEDMIOTU
WIEDZA O SPOŁECZEŃSTWIE
IV etap edukacyjny – zakres rozszerzony
Cele kształcenia – wymagania ogólne
I. Wykorzystanie i tworzenie informacji.
Uczeń znajduje i wykorzystuje informacje na temat życia publicznego, krytycznie je analizuje, samodzielnie wyciąga wnioski; wyraża i uzasadnia własne zdanie w wy branych sprawach w formie ustnej i pisemnej na różnych forach publicznych; przedstawia i uzasadnia poglądy odmienne od własnych.
II. Rozpoznawanie i rozwiązywanie problemów.
Uczeń rozpoznaje problemy w skali lokalnej, krajowej, europejskiej i globalnej oraz szuka ich rozwiązania; rozumie złożoność problemów społecznych i politycznych; dostrzega perspektywy różnych uczestników życia publicznego.
III. Współdziałanie w sprawach publicznych.
Uczeń współpracuje z innymi – planuje, dzieli się zadaniami i wywiązuje się z nich; sprawnie korzysta z procedur i możliwości, jakie stwarzają obywatelom instytucje życia publicznego; zna i stosuje zasady samoorganizacji i samopomocy.
IV. Znajomość zasad i procedur demokracji.
Uczeń wyjaśnia demokratyczne zasady i procedury oraz stosuje je w codziennym życiu; charakteryzuje demokrację na tle innych ustrojów, ocenia działanie instytucji demokratycznych w Polsce i na świecie; ocenia rolę stowarzyszeń i organizacji obywatelskich oraz różnych form aktywności obywateli w funkcjonowaniu współczesnej demokracji.
V. Znajomość podstaw ustroju Rzeczypospolitej Polskiej.
Uczeń opisuje sposób działania władz publicznych i innych podmiotów życia publicznego; wykorzystuje swoją wiedzę o zasadach demokracji i ustroju Polski do interpretacji i oceny wydarzeń w życiu społecznym i politycznym; przedstawia prawa i obowiązki obywatela Rzeczypospolitej Polskiej; rozumie znaczenie prawa i praw człowieka w codziennym życiu obywatela oraz rozpoznaje przypadki ich łamania.
VI. Dostrzeganie współzależności we współczesnym świecie.
Uczeń przedstawia związki między swoim życiem a sytuacją społeczności lokalnej, sytuacją Polski, Europy i świata; wyjaśnia złożoność zjawisk społecznych, politycznych, ekonomicznych i kulturowych; uwzględnia perspektywę globalną w interpretacji tych zjawisk.
Treści nauczania – wymagania szczegółowe:
1. Życie zbiorowe i jego reguły. Uczeń:
- charakteryzuje wybrane zbiorowości, społeczności, wspólnoty, społeczeństwa, ze względu na obowiązujące w nich reguły i więzi;
 - podaje przykłady norm i instytucji społecznych; charakteryzuje ich funkcje w życiu społecznym;
 - wyjaśnia, co to jest anomia, omawia jej przyczyny i skutki;
 - omawia na przykładach źródła i mechanizmy konfliktów społecznych oraz sposoby ich rozwiązywania
 - wyjaśnia, co to jest anomia, omawia jej przyczyny i skutki;
 - omawia na przykładach źródła i mechanizmy konfliktów społecznych oraz sposoby ich rozwiązywania.
 
2. Socjalizacja i kontrola społeczna. Uczeń:
- porównuje modele socjalizacji charakterystyczne dla własnej grupy wiekowej i pokolenia rodziców;
 - opisuje przejawy kontroli społecznej w życiu codziennym;
 - wyjaśnia na przykładach, w jaki sposób dochodzi do stygmatyzacji społecznej i jakie mogą być jej skutki.
 
3. Grupa społeczna. Uczeń:
- przedstawia cechy i funkcjonowanie małej grupy społecznej (liczebność, więź, trwałość, role grupowe, wspólne wartości i cele, poczucie odrębności, współdziałanie);
 - omawia na przykładach różne rodzaje grup i wyjaśnia funkcjonowanie wskazanej grupy;
 - wyjaśnia znaczenie grup odniesienia pozytywnego i negatywnego w procesie socjalizacji;
 - opisuje swoiste cechy współczesnej rodziny jako grupy społecznej; porównuje i ilustruje przykładami różne modele rodziny.
 
4. Struktura społeczna. Uczeń:
- opisuje strukturę klasowo-warstwową polskiego społeczeństwa i swojej społeczności lokalnej;
 - porównuje skalę nierówności społecznych w Polsce i wybranym państwie, wyjaśniając związek między nierównościami społecznymi a nierównością szans życiowych;
 - podaje przykłady i wyjaśnia uwarunkowania pionowej i poziomej ruchliwości społecznej;
 - opisuje mechanizm i skutki społecznego wykluczenia oraz sposoby przeciwdziałania temu zjawisku;
 - charakteryzuje wybrane problemy życia społecznego w Polsce (w tym sytuację mło dych ludzi); rozważa możliwości ich rozwiązania.
 
5. Zmiana społeczna. Uczeń:
- charakteryzuje historyczne formy organizacji społeczeństwa (pierwotne, tradycyjne, przemysłowe, postindustrialne);
 - omawia cechy współczesnego społeczeństwa zachodniego (otwarte, postindustrialne, konsumpcyjne, masowe, informacyjne);
 - analizuje sposoby adaptacji do zmiany społecznej na podstawie własnych obserwacji i tekstów kultury;
 - przedstawia i ocenia dwie drogi zmiany społecznej: rewolucję i reformę;
 - charakteryzuje wybrany ruch społeczny, np.: Solidarność, ruch niepodległościowy non-violence Mahatmy Gandhiego, ruch praw obywatelskich Martina L. Kinga, ruch na rzecz ochrony środowiska naturalnego, ruch emancypacji kobiet.
 
6. Naród, ojczyzna i mniejszości narodowe. Uczeń:
- przedstawia dwie koncepcje narodu: etniczno-kulturową i polityczną;
 - omawia czynniki sprzyjające asymilacji oraz służące zachowaniu tożsamości narodowej;
 - charakteryzuje postawy współczesnych Polaków wobec ojczyzny i narodu;
 - charakteryzuje mniejszości narodowe, etniczne i grupy imigrantów żyjące w Polsce (liczebność, historia, kultura, religia itp.); wymienia prawa, które im przysługują;
 - rozpoznaje przejawy ksenofobii, antysemityzmu, rasizmu i szowinizmu i uzasadnia potrzebę przeciwstawiania się tym zjawiskom.
 
7. Procesy narodowościowe i społeczne we współczesnym świecie. Uczeń:
- wyjaśnia, dlaczego i w jakim zakresie doszło do integracji narodów w świecie zachodnim;
 - porównuje różne modele polityki wybranych państw wobec mniejszości narodowych i imigrantów;
 - wyjaśnia, dlaczego w Europie integracja imigrantów z państw pozaeuropejskich rodzi trudności; ocenia sytuację imigrantów w Polsce;
 - omawia na przykładach przyczyny i sposoby rozwiązywania długotrwałych konfliktów między narodami;
 - omawia przyczyny i skutki konfl iktów społecznych w państwach Afryki, Azji, Ameryki Południowej i Środkowej.
 
8. Kultura i pluralizm kulturowy. Uczeń:
- rozróżnia normatywne i opisowe pojęcie kultury;
 - wskazuje specyficzne cechy kultury wysokiej, masowej, narodowej i ludowej;
 - rozpoznaje najważniejsze cechy kultury wskazanej społeczności;
 - określa znaczenie religii w polskiej kulturze; charakteryzuje religijność współczesnych Polaków;
 - ocenia wpływ kontrkultury na życie społeczne;
 - wyjaśnia, na czym polega i skąd się bierze pluralizm kulturowy współczesnego społeczeństwa; analizuje konsekwencje tego zjawiska;
 - rozróżnia tolerancję od akceptacji; ocenia ich znaczenie dla życia społecznego;
 - charakteryzuje subkultury młodzieżowe w Polsce i Europie.
 
9. Współczesne spory światopoglądowe. Uczeń:
- rozpatruje argumenty przemawiające za swobodą prowadzenia badań genetycznych oraz ich prawnym zakazem;
 - rozważa racje stron sporów o dopuszczalność aborcji i eutanazji;
 - uzasadnia traktowanie kary jako odpłaty lub jako sposobu resocjalizacji; formułuje własne stanowisko w tej sprawie;
 - rozważa argumenty i kontrargumenty stron sporu o przyznanie mniejszościom seksualnym takich samych praw, jakie mają osoby heteroseksualne;
 - rozpatruje racje stron innych aktualnych sporów światopoglądowych i formułuje swoje stanowisko w danej sprawie.
 
10. Edukacja w XXI w. Uczeń:
- przedstawia rolę szkoły i edukacji nieformalnej we współczesnym społeczeństwie informacyjnym;
 - wskazuje działania, które mogą podejmować państwo, władze samorządowe oraz organizacje społeczne, by zwiększyć równość szans w dostępie do edukacji;
 - wyjaśnia zależność między systemem edukacyjnym a rynkiem pracy; wskazuje przykłady ich niedopasowania;
 - wyjaśnia, w jaki sposób można podnosić lub zmieniać swoje kwalifikacje zawodowe i dla czego uczenie się przez całe ży cie jest jednym z warunków sukcesu w karierze zawodowej.
 
11. Obywatel i obywatelstwo. Uczeń:
- przedstawia procedury nabywania i zrzekania się polskiego obywatelstwa;
 - wyjaśnia, czym obywatelstwo różni się od narodowości;
 - wymienia konstytucyjne obowiązki obywateli Rzeczypospolitej Polskiej; uzasadnia znaczenie postaw i cnót obywatelskich (troska o dobro wspólne, odpowiedzialność, aktywność, solidarność, odwaga cywilna, roztropność, tolerancja);
 - wyjaśnia, na czym polega nieposłuszeństwo obywatelskie i jakie niesie ze sobą dylematy; podaje jego historyczne i współczesne przykłady.
 
12. Społeczeństwo obywatelskie. Uczeń:
- przedstawia fi lozofi czny rodowód koncepcji społeczeństwa obywatelskiego (John Locke, Georg Hegel, Alexis de Tocqueville);
 - wymienia podmioty społeczeństwa obywatelskiego;
 - wyjaśnia, jak powstaje i jakie znaczenie dla społeczeństwa obywatelskiego ma kapitał społeczny (zaufanie, sieci współpracy i system efektywnych norm);
 - opisuje formy aktywności obywateli w ramach społeczności lokalnej, regionu, państwa oraz na poziomie globalnym; w miarę możliwości uczestniczy w wybranym działaniu;
 - uzasadnia znaczenie swobody zrzeszania się dla jakości życia publicznego;
 - przedstawia zasady zakładania i funkcjonowania stowarzyszeń, fundacji i organizacji pożytku publicznego w Polsce;
 - opracowuje według wzoru projekt statutu stowarzyszenia (nazwa, siedziba, członkowie, władze, majątek, zasady zmiany statutu i rozwiązywania stowarzyszenia);
 - charakteryzuje lokalne organizacje pozarządowe.
 
13. Opinia publiczna. Uczeń:
- wyjaśnia, jak kształtuje się opinia publiczna i jakie są sposoby jej wyrażania;
 - wskazuje przykłady wpływu opinii publicznej na decyzje polityczne;
 - odczytuje i interpretuje tabele i wykresy prezentujące wyniki badania opinii publicznej;
 - przeprowadza w najbliższym otoczeniu minisondaż opinii publicznej nawskazany temat, interpretuje jego wyniki;
 - analizuje wybraną kampanię społeczną z punktu widzenia jej celów, sposobów realizacji i skuteczności;
 - wyjaśnia, na czym polega specyfika marketingu społecznego; opracowuje projekt akcji społecznej w wybranej sprawie i w miarę możliwości go realizuje.
 
14. Środki masowego przekazu. Uczeń:
- opisuje funkcje mediów w państwie demokratycznym i niedemokratycznym (na wybranych przykładach);
 - uzasadnia znaczenie niezależności i pluralizmu mediów; ocenia skutki ich ograniczania;
 - yjaśnia, jakimi zasadami etycznymi powinny się kierować media i ocenia przykłady kontrowersyjnych działań dziennikarzy i mediów;
 - wyjaśnia, na czym polega zasada wolności słowa, i wskazuje na przypadki jej nad użycia;
 - przedstawia najważniejsze media w Polsce i na świecie (odbiorcy, zasięg, forma przekazu, orientacja ideologiczna, typ własności); charakteryzuje wybrane media lokalne;
 - charakteryzuje prasę wielkonakładową i ocenia jej rolę w debacie publicznej;
 - krytycznie analizuje przekazy medialne, oceniając ich wiarygodność i bezstronność oraz odróżniając informacje od komentarzy;
 - ocenia zasoby Internetu z punktu widzenia rzetelności i wiarygodności informacyjnej; świadomie i krytycznie odbiera zawarte w nich treści.
 
15. Demokracja – zasady i procedury. Uczeń:
- opisuje wartości będące fundamentem współczesnej demokracji; podaje różne sposoby rozumienia wolności, równości i sprawiedliwości;
 - rozważa, w jakim stopniu demokracja sprzyja pokojowemu rozwiązywaniu konfliktów;
 - charakteryzuje główne fazy kształtowania się systemu demokratycznego;
 - opisuje polskie tradycje demokratyczne (parlamentaryzm I Rzeczypospolitej, Konstytucja 3 maja, II Rzeczpospolita);
 - wyjaśnia, jak są przeprowadzane i jaką rolę odgrywają wybory we współczesnej demokracji;
 - wyjaśnia, czym jest referendum; rozważa, jak we współczesnym państwie można realizować inne formy demokracji bezpośredniej;
 - rozpoznaje przejawy łamania zasad i procedur demokratycznych w życiu publicznym – w państwie, społeczności lokalnej i życiu szkoły.
 
16. Polityka, ideologie, doktryny i programy polityczne. Uczeń:
- przedstawia różne rozumienia pojęcia „polityka”;
 - charakteryzuje kulturę polityczną współczesnej Polski (normy, formy komunikacji, poziom partycypacji, natężenie konfliktów);
 - analizuje wybrane konflikty wartości i interesów ujawniające się w debacie publicznej w Polsce;
 - opisuje przebieg debaty publicznej na wybrany temat, korzystając z różnych źródeł informacji; ocenia jakość argumentacji jej stron, formułuje własne stanowisko;
 - charakteryzuje ideologie totalitarne (komunizm, nazizm), odwołując się do przykładów historycznych;
 - charakteryzuje najważniejsze współczesne doktryny polityczne (chrześcijańska demokracja, konserwatyzm, liberalizm, nacjonalizm, socjaldemokracja, socjalizm); przeprowadza krytyczną analizę programów i innych materiałów wyborczych partii politycznych, ze względu na zawartość merytoryczną i formę przekazu.
 
17. Systemy partyjne. Uczeń:
- charakteryzuje system monopartyjny, dwupartyjny i wielopartyjny;
 - porównuje funkcje partii politycznych w państwach demokratycznych i niedemokratycznych;
 - przedstawia system partyjny wybranego przez siebie państwa (do wyboru spośród Wielkiej Brytanii, Niemiec, Francji i Stanów Zjednoczonych) na podstawie samodzielnie zebranych wiadomości;
 - opisuje podstawowe zasady ordynacji większościowej i proporcjonalnej w powiązaniu z systemem dwupartyjnym i wielopartyjnym;
 - wyjaśnia znaczenie progu wyborczego dla reprezentatywności wyborów i tworzenia rządzącej koalicji;
 - analizuje argumenty na rzecz ordynacji większościowej i proporcjonalnej.
 
18. Instytucja państwa. Uczeń:
- wyjaśnia na przykładach relacje między narodem a państwem;
 - charakteryzuje zjawisko legitymizacji władzy, odnosząc teorię Maxa Webera do historycznych i współczesnych przykładów;
 - opisuje najważniejsze teorie genezy państwa (Arystotelesa, teistyczna, umowy społecznej, podboju, marksistowska);
 - odróżnia suwerenność zewnętrzną od suwerenności wewnętrznej.
 
19. Modele ustrojowe państw demokratycznych. Uczeń:
- podaje cechy charakterystyczne różnych modeli ustrojowych państw demokratycznych; wyjaśnia, jaki model funkcjonuje w Polsce;
 - charakteryzuje krótko ustroje polityczne Niemiec, Wielkiej Brytanii, Francji, Stanów Zjednoczonych, Szwajcarii, Włoch i Rosji, na podstawie samodzielnie zebranych informacji;
 - przedstawia zasady odpowiedzialności konstytucyjnej i politycznej; wskazuje, kto im podlega;
 - opisuje współczesne modele stosunków między władzą świecką a władzą duchowną (uprzywilejowanie głównego wyznania, państwo ateistyczne, państwo neutralne światopoglądowo);
 - omawia przepisy Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej dotyczące relacji państwo-Kościół; podaje najważniejsze postanowienia konkordatu.
 
20. Władza ustawodawcza w państwie demokratycznym. Uczeń:
- wymienia i ilustruje przykładami funkcje władzy ustawodawczej;
 - zarysowuje główne funkcje izby wyższej i niższej parlamentów w wybranych państwach (w Wielkiej Brytanii, Stanach Zjednoczonych, Niemczech); podaje przykłady państw z parlamentem jednoizbowym;
 - ocenia zasadność immunitetu parlamentarnego; odróżnia jego formy (immunitet formalny, materialny);
 - wyjaśnia terminy: sesja plenarna, komisja parlamentarna, kworum, interpelacja, zapytanie poselskie;
 - przedstawia procedurę tworzenia prawa przez parlament;
 - opisuje mechanizm tworzenia koalicji rządowej; wyjaśnia rolę opozycji w pracy parlamentu.
 
21. Władza wykonawcza w państwie demokratycznym. Uczeń:
- wyjaśnia, jaką rolę we współczesnych państwach może pełnić głowa państwa; podaje przykłady urzędujących głów państw (monarchów i prezydentów);
 - charakteryzuje kompetencje rządu w państwie demokratycznym i relacje między rządem a głową państwa.
 
22. Współczesna demokracja w Polsce i na świecie – problemy i zagrożenia. Uczeń:
- rozważa problemy polityki bezpieczeństwa socjalnego;
 - rozpoznaje przejawy populizmu i wyjaśnia, dlaczego stanowi on zagrożenie dla demokracji;
 - omawia na przykładach patologie życia publicznego (np. korupcja, nepotyzm, klientelizm) i wyjaśnia, dlaczego wpływają one de strukcyjnie na życie publiczne;
 - wyjaśnia, dlaczego tak wielu obywateli nie uczestniczy w życiu politycznym, i przedstawia sposoby zwiększania poziomu partycypacji;
 - przedstawia sposoby, jakimi partie polityczne walczą o elektorat, i ocenia te działania według standardów demokracji;
 - wyjaśnia, jaką rolę w państwie demokratycznym pełnią ruchy obywatelskiego sprzeciwu i emancypacji.
 
23. Konstytucja Rzeczypospolitej Polskiej. Uczeń:
- przedstawia konstytucyjne zasady ustroju państwa;
 - wyjaśnia konstytucyjne pojęcie suwerenności;
 - wyjaśnia relację między prawem międzynarodowym (w tym unijnym) a prawem krajowym;
 - omawia postanowienia dotyczące rodzajów stanów nadzwyczajnych i warunków ich wprowadzania;
 - przedstawia procedurę zmiany Konstytucji.
 
24. Parlament Rzeczypospolitej Polskiej. Uczeń:
- wymienia kompetencje Sejmu i Senatu w państwie i przedstawia znaczenie obu izb oraz Zgromadzenia Narodowego w systemie władz Rzeczypospolitej Polskiej;
 - określa sytuacje, w jakich może dojść do skrócenia kadencji Sejmu;
 - podaje przykłady stosowania w procedurze legislacyjnej polskiego parlamentu większości zwykłej, bezwzględnej i kwalifikowanej;
 - wyjaśnia szczególny charakter procedury uchwalania ustawy budżetowej.
 
25. Prezydent Rzeczypospolitej Polskiej. Uczeń:
- określa główne kompetencje prezydenta w relacjach z parlamentem, rządem, władzą sądowniczą, a także sposób sprawowania władzy w zakresie bezpieczeństwa państwa i polityki zagranicznej;
 - wyjaśnia różnice między ordynacjami wyborów parlamentarnych i prezydenckich w Polsce;
 - wyjaśnia, w jakich okolicznościach prezydent może być zawieszony lub usunięty z urzędu.
 
26. Rada Ministrów Rzeczypospolitej Polskiej. Uczeń:
- przedstawia konstytucyjne procedury powoływania i odwoływania rządu, zmiany rządu i zmiany ministrów;
 - porównuje sytuację rządów mniejszościowych i większościowych ze względu na możliwości działania;
 - rozpoznaje urzędy należące do administracji rządowej; określa kompetencje i procedurę powoływania wojewody;
 - wyjaśnia, podając przykłady, czym zajmuje się administracja zespolona i niezespolona;
 - ocenia funkcjonowanie służby cywilnej w Polsce.
 
27. Organy kontroli państwowej, ochrony prawa i zaufania publicznego. Uczeń:
- omawia kompetencje Najwyższej Izby Kontroli i ocenia jej znaczenie dla funkcjonowania instytucji publicznych;
 - przedstawia uprawnienia i sposób działania Rzecznika Praw Obywatelskich;
 - opisuje procedurę lustracyjną i wskazuje kategorie osób, które jej podlegają;
 - odwołując się do wybranych przykładów, charakteryzuje zadania Instytutu Pamięci Narodowej;
 - wymienia podstawowe zadania Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji, Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów oraz Urzędu Kontroli Elektronicznej.
 
28. Samorząd terytorialny w Polsce. Uczeń:
- omawia formy demokracji przedstawicielskiej i bezpośredniej w samorządach terytorialnych; opisuje instytucję referendum lokalnego;
 - przedstawia zadania i kompetencje samorządu gminnego, powiatowego i wojewódzkiego;
 - wyjaśnia, jakie są źródła dochodów samorządów (dochody własne, dotacje, subwencje) i jak jest uchwalany budżet gminy;
 - znajduje i analizuje informacje na temat dochodów i wydatków własnej gminy;
 - opisuje uprawnienia nadzorcze premiera i wojewody wobec samorządów terytorialnych;
 - rozważa problemy oraz perspektywy rozwoju własnej gminy, powiatu lub regionu na podstawie samo dzielnie zebranych materiałów.
 
29. Prawo. Uczeń:
- wyjaśnia zasady hierarchiczności, spójności i zupełności w systemie prawnym;
 - rozpoznaje rodzaje prawa (międzynarodowe, krajowe, miejscowe; prywatne, publiczne; materialne, formalne; cywilne, karne, administracyjne);
 - rozróżnia źródła, z których wywodzą się normy w różnych systemach prawnych (prawo: zwyczajowe, precedensowe, religijne, pozytywne).
 
30. System prawny Rzeczypospolitej Polskiej. Uczeń:
- opisuje źródła prawa w Polsce oraz hierarchię aktów prawnych;
 - wyjaśnia, na czym polega praworządność i jakie zasady oraz instytucje stoją na jej straży;
 - wskazuje gałęzie prawa i kodeksy, w których szukać należy odpowiednich przepisów;
 - wyjaśnia, w jaki sposób realizuje się w Polsce zasadę niezależności sądów i niezawisłości sędziego;
 - przedstawia różnicę między sędziami a ławnikami.
 
31. Sądy i Trybunały. Uczeń:
- przedstawia sposób powoływania i zadania Sądu Najwyższego, Trybunału Konstytucyjnego i Trybunału Stanu;
 - omawia sposób działania Trybunału Konstytucyjnego, odwołując się do przykładów rozstrzygniętych przez niego spraw; ocenia znaczenie skargi konstytucyjnej dla funkcjonowania państwa prawa;
 - przedstawia strukturę sądownictwa w Polsce i wyjaśnia, jaką rolę odgrywają w niej Sąd Najwyższy i Krajowa Rada Sądownictwa.
 
32. Prawo cywilne i rodzinne. Uczeń:
- rozpoznaje sprawy regulowane przez prawo cywilne: rzeczowe, zobowiązań, rodzinne, spadkowe i handlowe;
 - stosuje w analizie przypadku podstawowe pojęcia i zasady prawa cywilnego (osoba fizyczna, osoba prawna, zdolność prawna a zdolność do czynności prawnych, odpowiedzialność cywilna);
 - opisuje podstawowe zasady postępowania cywilnego (rozpoznawczego: procesowego oraz nieprocesowego i egzekucyjnego) oraz sposoby zaskarżania orzeczeń;
 - analizuje małżeństwo jako instytucję prawną (warunki zawarcia, prawa i obowiązki małżonków, wspólnota majątkowa, rozwód, separacja, małżeństwo a konkubinat);
 - wyjaśnia, na czym polega władza rodzicielska oraz jakie prawa i obowiązki mają dzieci.
 
33. Prawo karne. Uczeń:
- stosuje w analizie przypadku podstawowe pojęcia i zasady prawa karnego (odpowiedzialność karna, przestępstwo a wykroczenie, zbrodnia i występek, zasada domniemania niewinności);
 - opisuje przebieg postępowania karnego oraz uczestniczące w nim organy i strony; podaje przykłady przestępstw ściganych z oskarżenia publicznego i prywatnego, wyjaśnia rolę oskarżyciela posiłkowego;
 - przedstawia kary i środki karne obowiązujące w polskim prawie oraz prawa przysługujące ofierze, oskarżonemu i świadkowi;
 - podaje zasady wnoszenia apelacji i kasacji w sprawach karnych.
 
34. Prawo administracyjne. Uczeń:
- odróżnia akty administracyjne od innego rodzaju dokumentów; rozpoznaje, kiedy akt administracyjny jest ważny;
 - przedstawia strukturę sądownictwa administracyjnego; opisuje przebieg postępowania administracyjnego;
 - wyjaśnia, jak odwołać się od decyzji i postanowień organów administracyjnych (od wołanie, zażalenie, skarga do wojewódzkiego sądu administracyjnego, skarga kasacyjna do Naczelnego Sądu Administracyjnego).
 
35. Obywatel wobec prawa. Uczeń:
- odnajduje w odpowiednim akcie prawnym przepis dotyczący wybranego kazusu prawnego i interpretuje go;
 - wskazuje, do jakich instytucji i osób można się zwrócić o pomoc prawną w konkretnych sytuacjach;
 - pisze fikcyjny pozew w sprawie cywilnej, zawiadomienie o popełnieniu przestępstwa i odwołanie od decyzji administracyjnej (według wzorów).
 
36. Prawa człowieka. Uczeń:
- przedstawia ideę oraz historyczny rodowód praw człowieka;
 - przedstawia argumenty na rzecz uniwersalności praw człowieka i analizuje zastrzeżenia formułowane przez jej przeciwników;
 - rozróżnia prawa i wolności osobiste, polityczne oraz ekonomiczne, społeczne i kulturalne; wskazuje, do której generacji należą poszczególne prawa;
 - rozważa, odwołując się do historycznych i współczesnych przykładów, dla czego dochodzi do łamania praw człowieka na wielką skalę przez reżimy autorytarne.
 
37. Ochrona praw człowieka w Polsce. Uczeń:
- przedstawia prawa i wolności zagwarantowane w Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej, wymienia środki i mechanizmy ich ochrony w Polsce;
 - rozważa dylematy związane z prawami socjalnymi i sposobem ich realizacji przez państwo;
 - odnosi przedstawiane w mediach przypadki naruszenia praw lub wolności w Polsce do Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej;
 - analizuje stan przestrzegania praw mniejszości narodowych, etnicznych i religijnych;
 - przygotowuje opracowanie na temat naruszania i ochrony praw człowieka w wybranej dziedzinie.
 
38. Światowy i europejski system ochrony praw człowieka. Uczeń:
- opisuje system ochrony praw człowieka funkcjonujący na mocy Powszechnej Deklaracji Praw Człowieka oraz Międzynarodowych Paktów Praw Człowieka Narodów Zjednoczonych;
 - ocenia znaczenie Międzynarodowego Trybunału Karnego w Hadze dla systemu ochrony praw człowieka na świecie;
 - charakteryzuje systemy ochrony praw człowieka w ramach Rady Europy oraz Unii Europejskiej;
 - wyjaśnia, jak działa i jakie sprawy rozpatruje Europejski Trybunał Praw Człowieka w Strasburgu;
 - analizuje z punktu widzenia międzynarodowych standardów praw człowieka przypadki naruszania praw i wolności w różnych państwach;
 - pisze według wzoru skargę do Europejskiego Trybunału Praw Człowieka w Strasburgu lub Komitetu Praw Człowieka w Genewie;
 - opisuje i ocenia działania wybranych organizacji pozarządowych zajmujących się ochroną praw człowieka.
 
39. Polska polityka zagraniczna. Uczeń:
- wyjaśnia, jakie znaczenie w polityce zagranicznej państwa odgrywa racja stanu i jak można ją zdefiniować;
 - charakteryzuje główne kierunki polskiej polityki zagranicznej po 1989 r. i sposoby jej prowadzenia (na wybranych przykładach);
 - wyjaśnia, jaki wpływ na polską politykę zagraniczną ma członkostwo w Unii Europejskiej;
 - przedstawia działania Polski w dziedzinie pomocy rozwojowej;
 - charakteryzuje relacje Polski z wybranymi państwami, na podstawie samodzielnie zebranych informacji.
 
40. Stosunki międzynarodowe w wymiarze globalnym. Uczeń:
- przedstawia podmioty oraz zasady prawa międzynarodowego (zasadę suwerenności, wzajemności, pacta sunt servanda);
 - charakteryzuje na przykładach najczęściej stosowane metody rozwiązywania sporów między państwami;
 - wyjaśnia przyczyny dysproporcji między globalną Północą i globalnym Południem oraz mechanizmy i działania, które ją zmniejszają lub powiększają;
 - przedstawia na przykładach wzajemne zależności pomiędzy państwami biednymi i bogatymi w polityce, ekonomii, kulturze i ekologii;
 - wskazuje i wyjaśnia przyczyny konfliktów zbrojnych we współczesnym świecie;
 - rozważa możliwości prowadzenia akcji humanitarnych, współpracy rozwojowej oraz interwencji pokojowych na obszarach dotkniętych konfliktami zbrojnymi, oceniając ich skuteczność i aspekty moralne;
 - wymienia konfl ikty, którym towarzyszy terroryzm; wyjaśnia ich przyczyny oraz motywy i sposoby działania terrorystów; opisuje i ocenia strategie zwalczania terroryzmu;
 - przedstawia inicjatywy na rzecz pokoju, demokracji i praw człowieka (w tym działania laureatów Pokojowej Nagrody Nobla).
 
41. Globalizacja współczesnego świata. Uczeń:
- przedstawia wieloaspektowy charakter procesów globalizacji (polityka, gospodarka, kultura, komunikacja, ekologia);
 - ocenia rolę wybranych państw oraz instytucji o zasięgu globalnym (organizacji, korporacji, mediów) w procesach globalizacyjnych;
 - rozważa racje ruchów ekologicznych i alterglobalistycznych oraz racje ich przeciwników, formułując własne stanowisko w tej sprawie.
 
42. Systemy bezpieczeństwa i współpracy. Uczeń:
- charakteryzuje przemiany, jakie nastąpiły w Europie i na świecie po upadkumnizmu;
 - opisuje cele i metody działania ONZ oraz kompetencje jej organów (Zgromadzenie Ogólne, Rada Bezpieczeństwa, Sekretarz Generalny, Międzynarodowy Trybunał Sprawiedliwości, Rada Gospodarcza i Społeczna);
 - charakteryzuje krótko działanie następujących organizacji: WHO (Światowa Organizacja Zdrowia), ILO (Międzynarodowa Organizacja Pracy), FAO (Organizacja Narodów Zjednoczonych do Spraw Wyżywienia i Rolnictwa), IMF (Międzynarodowy Fundusz Walutowy), IBRD (Międzynarodowy Bank Odbudowy i Roz woju), WTO (Światowa Organizacja Handlu), OECD (Organizacja Współpracy Gospodarczej i Rozwoju), UNESCO (Organizacja Narodów Zjednoczonych do Spraw Oświaty, Nauki i Kultury), UNIDO (Organizacja Narodów Zjednoczonych do Spraw Rozwoju Przemysłowego), IAEA (Międzynarodowa Agencja Energii Atomowej), UNICEF (Fundusz Narodów Zjednoczonych na Rzecz Dzieci), UNHCR (Wysoki Komisarz Narodów Zjednoczonych do Spraw Uchodźców);
 - wyjaśnia, jak powstało NATO, jakie są jego cele i organy; wymienia najważniejsze operacje wojskowe Sojuszu;
 - wymienia regionalne systemy bezpieczeństwa i współpracy, ocenia ich znaczenie dla danego regionu i świata;
 - ocenia wpływ członkostwa w NATO na pozycję międzynarodową i poziom bezpieczeństwa Polski.
 
43. Integracja europejska. Uczeń:
- omawia genezę i przebieg integracji europejskiej (cele, główne dokumenty i instytucje, politycy, fazy integracji);
 - przedstawia sposoby podejmowania decyzji politycznych i gospodarczych w Unii Europejskiej, odnosząc je do zasad pomocniczości i solidarności;
 - charakteryzuje sposób powoływania, działania i najważniejsze kompetencje instytucji Unii Europejskiej (Rada Unii Europejskiej, Parlament Europejski, Komisja Europejska, Rada Europejska, Trybunał Sprawiedliwości, Europejski Trybunał Obrachunkowy, Europejski Bank Centralny);
 - wyjaśnia, jak tworzone jest prawo unijne, oraz wymienia najważniejsze postanowienia traktatów obowiązujących w Unii Europejskiej;
 - przedstawia procedurę uchwalania budżetu unijnego oraz główne dochody i wydatki budżetowe;
 - rozważa dylematy związane z dalszym rozszerzaniem i reformą Unii Europejskiej;
 - przedstawia cele, genezę i zasady działania Rady Europy; ocenia jej rolę we współczesnej Europie;
 - opisuje genezę, cele i sposób działania Organizacji Bezpieczeństwa i Współpracy w Europie.
 
44. Europa wśród światowych mocarstw. Uczeń:
- wskazuje możliwości odgrywania przez Unię Europejską roli światowego mocarstwa;
 - rozróżnia typy ładów światowych (jedno-, dwu- i wielobiegunowy), odwołując się do historii XX i XXI w.;
 - wyjaśnia znaczenie strategicznych zasobów naturalnych w polityce międzynarodowej;
 - przedstawia na przykładach znaczenie supermocarstw i mocarstw regionalnych dla ładu światowego.
 
45. Polska w Unii Europejskiej. Uczeń:
- wyjaśnia, na czym polega swobodny przepływ osób, kapitału, towarów i usług w Unii Europejskiej oraz jakie są zasady przekraczania granic przez polskich obywateli (w strefie Schengen i poza nią);
 - opisuje prawa i obowiązki wynikające z posiadania obywatelstwa Unii Europejskiej, w tym możliwość skargi do Rzecznika Praw Obywatelskich Unii Europejskiej;
 - ocenia skutki członkostwa Polski w Unii Europejskiej i perspektywy jej rozwoju w Unii Europejskiej, odwołując się do danych statystycznych, badań opinii pub licz nej oraz informacji o wy korzystaniu środków unijnych w Polsce, regionie i gminie;
 - podaje ogólne zasady korzystania z funduszy unijnych przez obywateli, przedsiębiorstwa i inne organizacje w Polsce;
 - wyszukuje informacje o możliwościach podejmowania nauki i pracy w państwach Unii Europejskiej, potrafi posługiwać się Europass.
 

