Budowa i funkcjonowanie organizmu człowieka
V. Budowa i funkcjonowanie organizmu człowieka.
1. Hierarchiczna budowa organizmu człowieka (tkanki, narządy, układy narządów). Uczeń:
- rozpoznaje (na ilustracji, rysunku, według opisu itd.) tkanki budujące ciało człowieka oraz podaje ich funkcję i lokalizację w organizmie człowieka;
- przedstawia układy narządów człowieka oraz określa ich podstawowe funkcje, wykazuje cechy budowy narządów będące ich adaptacją do pełnionych funkcji;
- przedstawia powiązania strukturalne i funkcjonalne między narządami w obrębie poszczególnych układów oraz między układami.
2. Homeostaza organizmu człowieka. Uczeń:
- przedstawia mechanizmy i narządy odpowiedzialne za utrzymanie wybranych parametrów środowiska wewnętrznego na określonym poziomie (wyjaśnia regulację stałej temperatury ciała, rolę stałości składu płynów ustrojowych, np. stężenia glukozy we krwi, stałości ciśnienia krwi);
- określa czynniki wpływające na zaburzenie homeostazy organizmu (stres, szkodliwe substancje, w tym narkotyki, nadużywanie leków i niektórych używek, biologiczne czynniki chorobotwórcze);
- wymienia przyczyny schorzeń poszczególnych układów (pokarmowy, oddechowy, krwionośny, nerwowy, narządy zmysłów) i przedstawia zasady profilaktyki w tym zakresie.
3. Układ ruchu. Uczeń:
- analizuje budowę szkieletu człowieka;
- analizuje budowę różnych połączeń kości (stawy, szwy, chrząstkozrosty) pod względem pełnionej funkcji oraz wymienia ich przykłady;
- przedstawia antagonizm pracy mięśni szkieletowych;
- porównuje budowę i działanie mięśni gładkich, poprzecznie prążkowanych szkieletowych oraz mięśnia sercowego;
- wymienia główne grupy mięśni człowieka oraz określa czynniki wpływające na prawidłowy rozwój muskulatury ciała;
- przedstawia budowę i wyjaśnia mechanizm skurczu sarkomeru;
- analizuje procesy pozyskiwania energii w mięśniach (rola fosfokreatyny, oddychanie beztlenowe, rola mioglobiny, oddychanie tlenowe) i wyjaśnia mechanizm powstawania deficytu tlenowego;
- analizuje związek pomiędzy systematyczną aktywnością fizyczną a gęstością masy kostnej i prawidłowym stanem układu ruchu.
4. Układ pokarmowy i przebieg procesów trawiennych. Uczeń:
- omawia budowę poszczególnych elementów układu pokarmowego oraz przedstawia związek pomiędzy budową a pełnioną funkcją;
- podaje źródła, funkcje i wyjaśnia znaczenie składników pokarmowych dla prawidłowego rozwoju i funkcjonowania organizmu ze szczególnym uwzględnieniem roli witamin, soli mineralnych, aminokwasów egzogennych, nienasyconych kwasów tłuszczowych i błonnika;
- przedstawia i porównuje proces trawienia, wchłaniania i transportu białek, cukrów i tłuszczów;
- analizuje potrzeby energetyczne organizmu oraz porównuje (porządkuje) wybrane formy aktywności fizycznej pod względem zapotrzebowania na energię;
- analizuje związek pomiędzy dietą i trybem życia a stanem zdrowia (otyłość i jej następstwa zdrowotne, cukrzyca, anoreksja, bulimia).
5. Układ oddechowy. Uczeń:
- opisuje budowę i funkcje narządów wchodzących w skład układu oddechowego;
- wyjaśnia znaczenie oddychania tlenowego dla organizmu;
- przedstawia mechanizm wymiany gazowej w tkankach i w płucach oraz określa rolę klatki piersiowej i przepony w tym procesie;
- określa rolę krwi w transporcie tlenu i dwutlenku węgla;
- analizuje wpływ czynników zewnętrznych na stan i funkcjonowanie układu oddechowego (alergie, bierne i czynne palenie tytoniu, pyłowe zanieczyszczenia powietrza).
Potrzebujesz konsultacji lub korepetycji z biologii - zadzwoń 510 40 90 35
/!\ Uwaga = aktualizacja programu dydaktycznego według CKE do roku 2025 z tego zakresu można zobaczyć <tutaj_kilk>
6. Układ krwionośny. Uczeń:
- charakteryzuje budowę serca i naczyń krwionośnych, wskazuje ich cechy adaptacyjne do pełnionych funkcji;
- wykazuje współdziałanie układu krwionośnego z innymi układami (limfa tycznym, pokarmowym, wydalniczym, dokrewnym);
- przedstawia krążenie krwi w obiegu płucnym i ustrojowym (z uwzględnieniem przy stosowania w budowie naczyń krwionośnych i występowania różnych rodzajów sieci naczyń włosowatych);
- charakteryzuje funkcje poszczególnych składników krwi (krwinki, płytki, przeciw ciała);
- przedstawia główne grupy krwi w układzie AB0 oraz czynnik Rh;
- analizuje związek pomiędzy dietą i trybem życia a stanem i funkcjonowaniem układu krwionośnego (miażdżyca, zawał serca, żylaki).
7. Układ odpornościowy. Uczeń:
- opisuje elementy układu odpornościowego człowieka;
- przedstawia reakcję odpornościową humoralną i komórkową, swoistą i nieswoistą;
- wyjaśnia, coś to jest konfl ikt serologiczny i zgodność tkankowa;
- przedstawia immunologiczne podłoże alergii, wymienia najczęstsze alergeny (roztocza, pyłki, arachidy itd.);
- opisuje sytuacje, w których występuje niedobór odporności (immunosupresja po przeszczepach, AIDS itd.), i przedstawia związane z tym zagrożenia;
- wyjaśnia, co to są choroby autoimmunizacyjne, podaje przykłady takich chorób.
8. Układ wydalniczy. Uczeń:
- wyjaśnia istotę procesu wydalania oraz wymienia substancje, które są wydalane z organizmu człowieka;
- przedstawia budowę i funkcję poszczególnych narządów układu wydalniczego (nerki, moczowody, pęcherz moczowy, cewka moczowa);
- wykazuje związek między budową nerki a pełnioną funkcją;
- przedstawia sposób funkcjonowania nefronu oraz porównuje składniki moczu pierwotnego i ostatecznego;
- wyjaśnia, na czym polega niewydolność nerek i na czym polega dializa.
9. Układ nerwowy. Uczeń:
- opisuje budowę i funkcje mózgu, rdzenia kręgowego i nerwów;
- przedstawia rolę układu autonomicznego współczulnego i przywspółczulnego;
- przedstawia istotę procesu powstawania i przewodzenia impulsu nerwowego;
- wymienia przykłady i opisuje rolę przekaźników nerwowych w komunikacji w układzie nerwowym;
- opisuje łuk odruchowy oraz wymienia rodzaje odruchów i przedstawia rolę odruchów warunkowych w procesie uczenia się;
- wykazuje kontrolno-integracyjną rolę mózgu, z uwzględnieniem funkcji jego części: kory, poszczególnych płatów, hipokampu;
- przedstawia lokalizację i rolę ośrodków korowych;
- przedstawia biologiczne znaczenie snu.
10. Narządy zmysłów. Uczeń:
- klasyfikuje receptory ze względu na rodzaj bodźca, przedstawia ich funkcje oraz przed stawia lokalizację receptorów w organizmie człowieka;
- przedstawia budowę oka i ucha oraz wyjaśnia sposób ich działania (omawia drogę bodźca);
- przedstawia budowę i określa rolę błędnika, zmysłu smaku i węchu;
- przedstawia podstawowe zasady higieny narządu wzroku i słuchu.
11. Budowa i funkcje skóry. Uczeń:
- opisuje budowę skóry i wykazuje zależność pomiędzy budową a funkcjami skóry (ochronna, termoregulacyjna, wydzielnicza, zmysłowa);
- przedstawia podstawowe zasady profi laktyki chorób skóry (trądzik, kontrola zmian skórnych, wpływ promieniowania UV na stan skóry i rozwój chorób nowotworowych skóry).
12. Układ dokrewny. Uczeń;
- klasyfikuje hormony według kryterium budowy chemicznej oraz przedstawia wpływ hormonów peptydowych i sterydowych na komórki docelowe;
- wymienia gruczoły dokrewne, podaje ich lokalizację i przedstawia ich rolę w regulacji procesów życiowych;
- wyjaśnia mechanizmy homeostazy (w tym mechanizm sprzężenia zwrotnego ujemnego) i ilustruje przykładami wpływ hormonów na jej utrzymanie;
- wykazuje nadrzędną rolę podwzgórza i przysadki mózgowej w regulacji hormonalnej (opisuje mechanizm sprzężenia zwrotnego między przysadką mózgową a gruczołem podległym na przykładzie tarczycy);
- wyjaśnia mechanizm antagonistycznego działania niektórych hormonów na przykładzie insuliny i glukagonu oraz kalcytoniny i parathormonu;
- wyjaśnia działanie adrenaliny i podaje przykłady sytuacji, w których jest ona wydzielana;
- analizuje działanie hormonów odpowiedzialnych za dojrzewanie i rozród człowieka;
- podaje przykłady hormonów tkankowych (gastryna, erytropoetyna) i ich roli w organizmie.
13. Układ rozrodczy. Uczeń:
- charakteryzuje przebieg dojrzewania fizycznego człowieka;
- przedstawia budowę i funkcje żeńskich i męskich narządów płciowych;
- analizuje przebieg procesu spermatogenezy i oogenezy;
- przedstawia przebieg cyklu menstruacyjnego;
- przedstawia fi zjologię zapłodnienia.
14. Rozwój człowieka. Uczeń:
- opisuje metody wykorzystywane w planowaniu rodziny;
- wyjaśnia istotę badań prenatalnych oraz podaje przykłady sytuacji, w których war to z nich skorzystać;
- opisuje przebieg kolejnych faz rozwoju zarodka i płodu, z uwzględnieniem roli łożyska, oraz wyjaśnia wpływ różnych czynników na prawidłowy przebieg ciąży;
- przedstawia etapy ontogenezy człowieka (od narodzin po starość).