Fale elektromagnetyczne i optyka
Kurs gimnazjalny obejmuje w tym zakresie poszerzenie wiedzy i umiejętności, po ukończeniu którego uczeń:
- porównuje (wymienia cechy wspólne i różnice) rozchodzenie się fal mechanicznych i elektromagnetycznych;
- wyjaśnia powstawanie obszarów cienia i półcienia za pomocą prostoliniowego rozchodzenia się światła w ośrodku jednorodnym;
- wyjaśnia powstawanie obrazu pozornego w zwierciadle płaskim, wykorzystując prawa odbicia; opisuje zjawisko rozproszenia światła przy odbiciu od powierz chni chropowatej;
- opisuje skupianie promieni w zwierciadle wklęsłym, posługując się pojęciami ogni ska i ogniskowej, rysuje konstrukcyjnie obrazy wytworzone przez zwier ciadła wklęsłe;
- opisuje (jakościowo) bieg promieni przy przejściu światła z ośrodka rzadszego do ośrodka gęstszego optycznie i odwrotnie;
- opisuje bieg promieni przechodzących przez soczewkę skupiającą i rozpra szającą (biegnących równolegle do osi optycznej), posługując się pojęciami ogniska i ogni skowej;
- rysuje konstrukcyjnie obrazy wytworzone przez soczewki, rozróżnia obrazy rzeczywiste, pozorne, proste, odwrócone, powiększone, pomniejszone;
- wyjaśnia pojęcia krótkowzroczności i dalekowzroczności oraz opisuje rolę socze wek w ich korygowaniu;
- opisuje zjawisko rozszczepienia światła za pomocą pryzmatu;
- opisuje światło białe jako mieszaninę barw, a światło lasera jako światło jedno barwne;
- podaje przybliżoną wartość prędkości światła w próżni; wskazuje prędkość światła jako maksymalną prędkość przepływu informacji;
- nazywa rodzaje fal elektromagnetycznych (radiowe, mikrofale, promieniowanie pod czerwone, światło widzialne, promieniowanie nadfioletowe i rentgenowskie) i podaje przykłady ich zastosowania.
Zobacz również: