Wymagania przekrojowe jakie są stawiane w ramach podstawy programowej zakładają, że uczeń:

  1. opisuje przebieg i wynik przeprowadzanego doświadczenia, wyjaśnia rolę użytych przyrządów, wykonuje schematyczny rysunek obrazujący układ doświad czalny;
  2. wyodrębnia zjawisko z kontekstu, wskazuje czynniki istotne i nieistotne dla wy niku doświadczenia;
  3. szacuje rząd wielkości spodziewanego wyniku i ocenia na tej podstawie wartości obliczanych wielkości fizycznych;
  4. przelicza wielokrotności i podwielokrotności (przedrostki mikro-, mili-, centy-, hekto-, kilo-, mega-); przelicza jednostki czasu (sekunda, minuta, godzina, doba);
  5. rozróżnia wielkości dane i szukane;
  6. odczytuje dane z tabeli i zapisuje dane w formie tabeli;
  7. rozpoznaje proporcjonalność prostą na podstawie danych liczbowych lub na pod stawie wykresu oraz posługuje się proporcjonalnością prostą;
  8. sporządza wykres na podstawie danych z tabeli (oznaczenie wielkości i skali na osiach), a także odczytuje dane z wykresu;
  9. rozpoznaje zależność rosnącą i malejącą na podstawie danych z tabeli lub na pod stawie wykresu oraz wskazuje wielkość maksymalną i minimalną;
  10. posługuje się pojęciem niepewności pomiarowej;
  11. zapisuje wynik pomiaru lub obliczenia fi zycznego jako przybliżony (z dokład nością do 2–3 cyfr znaczących);
  12. planuje doświadczenie lub pomiar, wybiera właściwe narzędzia pomiaru; mierzy: czas, długość, masę, temperaturę, napięcie elektryczne, natężenie prądu.

W trakcie nauki w gimnazjum uczeń obserwuje i opisuje jak najwięcej doświadczeń. Nie mniej niż połowa doświadczeń opisanych po niżej powinna zostać wykonana samodzielnie przez uczniów w grupach, pozostałe doświadczenia – jako pokaz dla wszystkich, wykonany przez wybranych uczniów pod kontrolą nauczyciela.

Uczeń:

  1. wyznacza gęstość substancji, z jakiej wykonano przedmiot w kształcie prosto padło ścianu, walca lub kuli za pomocą wagi i linijki;
  2. wyznacza prędkość przemieszczania się (np. w czasie marszu, biegu, pływania, jazdy rowerem) za pośrednictwem pomiaru odległości i czasu;
  3. dokonuje pomiaru siły wyporu za pomocą siłomierza (dla ciała wykonanego z jednorodnej substancji o gęstości większej od gęstości wody);
  4. wyznacza masę ciała za pomocą dźwigni dwustronnej, innego ciała o znanej masie i linijki;
  5. wyznacza ciepło właściwe wody za pomocą czajnika elektrycznego lub grzałki o zna nej mocy (przy założeniu braku strat);
  6. demonstruje zjawisko elektryzowania przez tarcie oraz wzajemnego oddziały wania ciał naładowanych;
  7. buduje prosty obwód elektryczny według zadanego schematu (wymagana jest znajomość symboli elementów: ogniwo, opornik, żarówka, wyłącznik, wolto mierz, amperomierz);
  8. wyznacza opór elektryczny opornika lub żarówki za pomocą woltomierza i amperomierza;
  9. wyznacza moc żarówki zasilanej z baterii za pomocą woltomierza i amperomierza;
  10. demonstruje działanie prądu w przewodzie na igłę magnetyczną (zmiany kierunku wychylenia przy zmianie kierunku przepływu prądu, zależność wychylenia igły od pierwotnego jej ułożenia względem przewodu);
  11. demonstruje zjawisko załamania światła (zmiany kąta załamania przy zmianie kąta padania – jakościowo);
  12. wyznacza okres i częstotliwość drgań ciężarka zawieszonego na sprężynie oraz okres i częstotliwość drgań wahadła matematycznego;
  13. wytwarza dźwięk o większej i mniejszej częstotliwości od danego dźwięku za po mo cą dowolnego drgającego przedmiotu lub instrumentu muzycznego;
  14. wytwarza za pomocą soczewki skupiającej ostry obraz przedmiotu na ekranie, odpowiednio dobierając doświadczalnie położenie soczewki i przedmiotu.

 

Zobacz również:

 

Energia , korepetycje z fizyki Białystok  Właściwości materii, korepetycje z fizyki gimnazjum Białystok  Magnetyzm, korepetycje białystok fizyka  Wymagania przekrojowe fizyka, białystok, korepetycje

Ruch drgający i fale, fizyka kurs gimnazjalny Białystok  Elektryczność, fizyka korepetycje gimnazjum  Fale elektromagnetyczne i optyka